onsdag 10 oktober 2007

Östersjösardiner

När jag var liten var vi ofta ute och pimplade strömming på våren med min morfar, det var verkligen jättespännande och sitta ute i båten och känna darrningarna i reven när strömmingen fastnade. Inte fullt så roligt att ta hand om fisken efteråt, men jag lärde mig i alla fall att rensa och ta ur ryggbenet ur strömmingen med bara händerna. Nu för tiden köper jag min strömming maskinrensad. Maskinrensad strömming är faktiskt trevligare att äta eftersom det helt enkelt försvinner mer ben, det blir ju dessutom lättare att få barnen att gilla den - fisketurerna däremot kan jag sakna.

Det här är ett recept som använts länge i vår fiskande familj.

Falska sardiner

500 g rensad strömming
1 dl rapsolja
3 msk tomatpuré
1 msk ketchup
1 ½ msk ättikssprit
2 tsk salt
Vitpeppar

Sätt ugnen på 225 C.

Skölj och torka av strömmingen.

Vik ihop strömmingen och lägg dem med ryggsidan uppåt tätt intill varandra i en ungseldfast form.

Blanda samman övriga ingredienser och slå blandningen över strömmingen.

Grädda ca 20 minuter. Låt dem svalna, de är godast rumstempererade. Helt kalla är de också goda som smörgåsmat.

Inga kommentarer: