onsdag 10 oktober 2007

Nya kompisar

Jag har precis fått två nya kompisar i köket! En bubblande, härlig och färdig rågsurdeg, av densamme håller jag på att mata upp en vetesuris som snart är klar. Här ska bakas! Först ut är ett fullkornsbröd från ”Bröd & marmelad” av Monika Ahlberg. Brödet innehåller både grovt rågmjöl, skrädmjöl och fullkornsdinkel – brödena är med andra ord fyllda av nyttigheter – saftigt, syrligt och gott blir det, men det måste vila en dag innan man skär upp det.


Jag har testat flera olika recept för att sätta en surdeg men den här har varit mest effektiv. Rätt mycket beror på temperaturen där den förvaras, jag har min längst bak på spisen. Jag har de senaste dagarna använd ugnen rätt mycket och det har förmodligen gjort klimatet extra gynnsamt för dem.

Att sätta en surdeg

Ta fram en stor burk/bunke med lock.

Dag 1
: Blanda 1 dl ljummet vatten med 200 g grovt rågmjöl. Sätt på locket och förvara på ett varmt ställe t.ex. längs bak på spisen eller ovanpå kylskåpet.
Dag 2: Blanda ned 2 ½ dl ljummet vatten i surdegen. Blanda sedan ned 250 g grovt rågmjöl, sätt på locket och fortsätt förvara varmt.
Dag 3: Blanda ned 2 ½ dl ljummet vatten i surdegen. Blanda sedan ned 250 g grovt rågmjöl, sätt på locket och fortsätt förvara varmt.
Dag 4: Blanda ned 2 ½ dl ljummet vatten i surdegen. Blanda sedan ned 250 g grovt rågmjöl, sätt på locket och fortsätt förvara varmt.

Dag 5 bör surdegen vara klar att använda, den ska bubbla lätt och lukta syrligt men fräscht. Om du inte tänker använda den så kan den förvaras i kyl. Hållbarheten är någonstans runt en vecka på vissa ställen har jag läst att den kan hålla längre.

2 kommentarer:

ena sa...

en surdeg som står i kyl kan man ha i flera år...när man väl känner för att använda den tar man ut den dagen innan man ska baka och väcker den med mer mjöl o ljummet vatten...sen får den stå minst 12 timmar o gotta till sig innan baket....läs i Riddarbageries Brödbok..där såtr det väldigt bra om just gamla surdegar. //Ena

zelca sa...

Den brödboken har jag inte, får genast sätta upp den på min önskelista!