måndag 8 oktober 2007

Billig barnfavorit

Jag vill tro att mina barn är alldeles fantastiska och exceptionella, men egentligen är de precis som alla andra ungar när det gäller mat. Sonen äter det mesta men blodpudding är den klara favoriten.

Skolbespisningen lyckades nätt och jämt att få mig att sluta äta den. Serverad med finflisad vitkål med lingon, finflisad vitkål och ananas, finflisad vitkål och apelsin. Slabbigt och soggigt med halvrå blodpudding. Blodpudding har en god smak, men man måste ha lite godare tillbehör och så ska den vara ordentligt stekt. Eftersom alla varianter med rå vitkål här går bort för mig så brukar jag istället göra vitkålsfräs till. Ibland lägger jag till russin eller använder sirap istället för honung.

Vitkålsfräs
ca 4 personer

¼ vitkålshuvud, fint strimlad
Olja
1 gul lök, fint klyftad
1 stort äpple, skalat, urkärnat och fint klyftat
Salt och vitpeppar
Honung

Fräs vitkål och lök mjuk, fast spänstig. Tillsätt äpplet och fräs några minuter till. Smaka av med salt, peppar och honung.

Servera tillsammans med stekt blodpudding och rårörda lingon.

Inga kommentarer: