fredag 5 oktober 2007

På vift

Inte värt kalorierna
Igår så tog vi bussen norröver och besökte Rimbomarknad. Den går alltid av stapeln den första torsdagen i oktober. Det var kalasfintväder och vi var där redan tidigt på eftermiddagen. Även fast förutsättningarna är toppen så måste man beväpna sig med ett tålamod av stål för att inte bli tokig när man kryssar mellan alla människor, hundar, rullstolar och barnvagnar. Nästan allt som säljs där är verkligen skräp och allt upprepas var hundrade meter - 10 sockor för 100 kronor, plastleksaker, drömfångare, non-stick grillgaller, fodrade munkjackor med fuskpälskant … Så där fortsätter det kilometer efter kilometer.

Maten som servers där är inte mycket roligare, men för att göra marknadsupplevelsen komplett så tryckte jag i mig en Langos ”Jubileum”, någon variant med chilimarinerade räkor. Jag har ett talesätt ”det man äter ska vara värt kalorierna” - det var verkligen inte det här. Dessutom var jag genomtäppt i näsan så att jag inte kände någon smak, men det kanske var tur det.

Hem kom jag i alla fall med några godsaker:

  • Najadrökt lax, laxost och laxmousse från Fogdö Lax lilla oansenliga stånd
  • 4 paket av Ländias cocosbollar
  • 2 Munsö-korvar, den godaste rökta korven som finns

Däremot kan jag tipsa om ett verkligt trevligt utflyktsmål, julmässan i Österbybruk – i år går den av stapeln mellan den 11 - 14 oktober. Visserligen kostar det inträde, men försäljarna är mycket frikostiga med att dela ut smakprover. Här finns en uppsjö av genuint hantverk samt massor och verkligt god mat, godis till försäljning i en jättefin bruksmiljö. Brasor, viltsvinskebab, strömmingsburgare, getostar, tryfflar, glögg … Vi kanske ses där!

Inga kommentarer: