torsdag 4 oktober 2007

Andra bullar än kanelbullar

Jag hade egentligen tänkt att blogga om gårdagens middag. I min iver att spara in tid i köket så försökte jag mig på att göra lasagne med min trogne vän stavmixern. Det blev inte helt lyckat, lasagnen påminde vagt om Gazpacho med kladdig pasta i. Vissa maträtter kräver helt enkelt lite mer tid och omsorg, lasagne är en av dessa. Eftersom jag sparat in så mycket tid i köket - det var innan lasagneeländet avsmakades - så tyckte jag att jag hade tid att baka bullar. De vart i alla fall goda, även om vetemjölet tog slut och jag var tvungen att toppa upp med fullkornsvetemjöl. Kanske blev de lite nyttigare, det kan man ju inbilla sig i alla fall.

Receptet kommer från ett gratisprov av receptblad från hösten 1994.

Äppelbullar
32 stycken

50 g jäst
200 g smör eller margarin
3 dl mjölk
2 dl koncentrerad äppeljuice
6 msk socker
1 tsk salt
Ca 14 dl vetemjöl

Fyllning:
2 – 4 äpplen
2 msk socker
4 – 6 tsk kanel

Pensling och garnering:
Ägg
Pärlsocker

Smula jästen i en degbunke. Smält matfett, tillsätt mjölk och äppeljuice. Ljumma allt till 37 C. Häll degspadet över jästen och rör tills den är upplöst.

Tillsätt socker och salt. Arbeta in så mycket mjöl så att degen släpper från bunkens kanter. Strö över lite mjöl och låt degen jäsa övertäckt ca 30 minuter.

Förbered fyllningen. Skala äpplena och skär dem i små fina tärningar. Blanda dem med socker och kanel.

Ta upp degen på en lätt mjölad arbetsbänk. Knåda in resten av mjölet. Dela degen i två delar Kavla ut degen till en stor fyrkantig platta och dela den i 16 delar. Lägg lite fyllning på varje degbit, vik upp hörnen mot mitten och tryck till. Lägg bullarna i pappersformar med skarven nedåt. Upprepa med den andra deghalvan. Jäs bullarna under bakduk ca 30 minuter.

Värm under tiden ugnen till 250 C.

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda dem mitt i ugnen ca 10 – 12 minuter. Låt bullarna kallna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: