fredag 30 november 2007

Finfina former

Eller rättare sagt finfina formar. Jag har fått en krysantemumform från Nordic Ware. Kakformarna är otroligt krummeluriga och vackra. Formen är dessutom gigantiskt stor, den rymmer hela 2,4 liter! Premiärbaket blev en mjuk pepparkaka till årets första glöggkväll. Kakan ramlade ur formen utan problem, det blev dock ett lite gråaktigt lager av överflödigt mjöl i hörnen – ingenting som inte går att fixa till med lite florsocker! Nästa gång ska jag låta formen stå och droppa av överflödigt smör innan jag strör mjöl i den.

Mjukpepparkaka
1 jättekaka

150 g smör
3 ägg
2 ½ dl strösocker
1 ¼ dl farinsocker
3 dl gräddfil
3 ¾ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk mald ingefära
1 ½ tsk mald kryddnejlika
3 tsk kanel
1 tsk mald pomerans

Florsocker att pudra över

Sätt ugnen på 175 C.

Smörj och bröa en rund stor hålform ca 2 l (den här smeten fyllde inte riktigt ut min krysantemumform).

Smält matfettet och låt det svalna.

Vispa ägg, strösocker och farinsocker pösigt. Tillsätt gräddfil och det smälta smöret. Rör tillsist ned mjölet blandat med bakpulver och kryddorna.

Häll smeten i formen och grädda kakan ca 45 minuter på nedre falsen. Låt den svalna några minuter innan den stjälps upp på ett fat. Pudra över florsocker vid serveringen.

Uppdatering: det här blir mitt bidrag till Brazilian Lindas "Lördagsgodis", den här gången var temat passande nog kanel.



Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Inga kommentarer: