söndag 18 november 2007

På lördagar får man efterrätt

När jag tittar igenom de inlägg som jag hitintills gjort i bloggen så tycker jag egentligen inte att de riktigt avspeglar vad vi brukar äta. Vi försöker äta hälsosam mat och många av inläggen innehåller inte alls hälsosam mat! Bloggen har faktiskt styrt vad vi har ätit under hösten och det har varit väldigt roligt eftersom det mestadels är matminnen från min barndom men de recepten fokuserar oftast inte på kaloriintag och tallriksmodellen … Vi får se hur det blir i fortsättningen, jag har en massa idéer om hur jag tycker att vi bör äta – en vacker dag kanske jag tar mig tid att skriva ett riktigt filosofiskt inlägg.

Hur som helst, en av idéerna är att ha ett begränsat socker intag, så hos oss serveras det efterrätt på helgen. Igår blev det äppelpaj, receptet hittade jag i matbloggen I mitt franska kök. Mitt råsocker tog slut så hälften av detta bytta jag ut mot farinsocker, det blev smaskigt det med!

Paj med äpplen och choklad
ca 4 - 6 personer

1 kg äpplen
100 g saltat smör + en klick till stekning
100 g råsocker
100 g mörk choklad
100 g ströbröd
3 msk lönnsirap

Sätt ugnen på 200 C.

Skala och kärna ur äpplena, dela dem i bitar. Stek dem gyllene i en klick smör och lägg dem i en ugnsform.

Blanda råsocker, ströbröd och grovhackad choklad. Fördela över äpplena.

Smält smöret, tillsätt lönnsirapen och häll smörblandningen över formen. Försök att fördela den så väl över ströbrödsblandningen som möjligt.

Grädda i ugn ca 30 minuter. Servera med glass.

Inga kommentarer: