onsdag 30 januari 2008

Tubbykjäm

Rosa rosa, rosa rosa …

Sonen har varit magsjuk så här smöras det hårt för att han ska få i sig mat och därmed bli lite piggare. Idag försökte jag med klappgröt. Tänkte att sonen skulle gilla det rosa fluffet och att vinbären i frysen skulle ta slut. Två fel av två möjliga, sonen vägrade att äta och det finns fortfarande vinbär kvar.

Klappkräm är verkligen en sommarefterätt. Vi fick det ofta som barn hemma hos mormor och morfar. Fast då vispades krämen för hand, bunken gick runt och vi var många som sittandes på trappen turades om att vispa för att få den rätta fluffiga och skummiga konsistensen. Sen åt vi den med kall mjölk, det gjorde vi idag också. Fast jag vispade med elvisp - då går det i ett nafs, mormor har fortfarande inte packat upp de elvispar som hon under åren fått.

Klappgröt
4 personer

1 rågad dl mannagryn
5 dl vatten
2 dl outspädd saft alternativt 3 dl färska/frysta bär + 1 dl socker alternativt 1 dl sylt + 1 dl vatten (av röda bär, t.ex. hallon, rödavinbär eller lingon)

Koka upp saft (eller något av de andra alternativen) och vatten. Vispa ned grynen. Vispa gröten kraftigt och låt den koka i 5 minuter eller tills grynen blivit mjuka.

Häll över den varma gröten i en stor bunke och vispa (gärna med elvisp) den sval, ljus, luftig och pösig. Servera med kall mjölk.

Ovispad

3 kommentarer:

Mia sa...

Åh vilken flashback du bjuder på. Tack! Ena halvan av mina rötter är findlandsvenska och klappgröt är något vi åt som barn. Jag trodde det helt och hållet var en finsk företeelse.

zelca sa...

mazarin:
Där ser man! Jag har ingen aning om hur utbrett det är, men det verkar vara en utdöende maträtt - synd för det är verkligen jätteenkelt att göra och gott.

Min röst i mängden sa...

Tack för receptet! Växte upp med klappkräm som min mamma kallade den för😋