torsdag 24 januari 2008

Kornbröd, tagning två

För någon vecka sedan så köpte jag ett exemplar av ”Roslagsmat”, en kokbok som Norrtelje Tidning gav ut på 80-talet. I boken har äldre och lite nyare recept samlats som ska visa vad Roslagen har att bjuda på. Recepten har samlats in från läsarna till tilltidningen. En väldigt rolig bok att bläddra i, men journalisterna som sammanställt boken kan inte ha testlagat eller för den delen varit speciellt duktiga på att tolka läsarnas handstil.

Igår provade jag för andra gången att baka ett kornbröd ur boken, denna gång med hyggligt resultat. Första gången så åkte degen rakt ned i soppåsen. Jag borde ju ha reagerat, men jag tänkte att smaken kanske ändrats så jag gjorde precis som det stod. I receptet skulle man ha 7 teskedar salt. Det blev trolldeg. Jag är ingen proffsbagare men jag har regelbundet under flera års tid bakat matbröd så man börjar ju kunna se och känna hur degen ska vara. Men det här är i särklass den mest märkliga deg jag stött på. I receptet så ingår en väldigt liten del vetemjöl och eftersom kornmjöl innehåller så lite gluten så blir konsistensen på degen mycket ”kort”, ungefär som bakpulverbröd där man rör så lite så att glutentrådar inte hinner bildas. När degen jäst, såg den likadan ut fast möjligen lite större.

Brödet har en väldigt speciell smak – av korn - som man inte känner ofta och blir lite smuligt.

Jag återger receptet direkt från boken (förutom det rena tryckfelet, tanterna måste ha sett fel det kan inte vara 7 som avses utan 1) med mina egna anmärkningar.

Evas kornbröd

6 dl kornmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
25 g jäst
65 g matfett
3 ¾ dl mjölk

Blanda mjöl och salt. Rör ut jästen i litet socker och tillsätt den. Smält matfettet och blanda med mjölken, fingervarmt. Arbeta degen smidig. Låt jäsa ½ tim.

Baka ut till små runda tekakor som naggas och gräddas omedelbart i 150 graders ugn tills de fått fin färg. Pensla med vatten och låt kallna under bakduk.

Ja vad ska jag börja kommentera? Jag använde 1 tsk socker för att röra ut jästen i, det blir en raketstart för jästen som smälter i sockret och genast börjar bubbla. Jag var tvungen att öka på mjölmängden eftersom degen var för kladdig, totalt använde jag 6 ½ dl kornmjöl och 2 ½ dl vetemjöl. Jag använde smör som matfett. Degen fick jäsa i mer än en halvtimme - min stod närmare en timme - det behövdes. Jag bakade ut 12 tekakor. Sen så borde den ha fått jäsa en omgång till (gissningsvis en halvtimme till) efter att jag bakat ut dem men jag följde receptet. Ungstemperaturen är alldeles för låg, jag gräddade mina i 175 C i 15 minuter men då var de så bleka så att jag var tvungen att höja temperaturen för att få lite färg – gissningsvis så borde man grädda dem som vanliga tekakor ca 10 minuter i 225 C.

Inga kommentarer: