torsdag 10 januari 2008

Inprovisation i köket


Jag kunde kanske ha bloggat om brödbakandet igår eller om den tunisiska makaronigratänen som gjordes samtidigt som brödbakat. Jag ska bespara er båda, ibland floppar det helt enkelt. Brödet hjälpte sonen till med - lite kladdigare och bökigare än jag hade tänkt det – men sonen var nöjd och då är jag det med. När brödet väl stod på sin andra jäsning så sanerade jag köket, och vad hittar jag på golvet – jo halva jästklumpen som sonen i sin iver att röra snabbt hade tappat på golvet. Ja, inte undra på att det inte jäste riktigt ordentligt. Jag kunde ju helt enkelt ha låtit brödet jäsa längre, men gräddningen av makaronigratängen hade passats in ordenligt i ungsschemat. Men de blev rätt goda i alla fall. Makaronigratängen är ett kapitel för sig, i min ny inhandlade kokbok ”Tunisien, mediterrana delikatesser” hittade jag receptet som efter en hastig genomläsning verkade innehålla sådana ingredienser som jag hade hemma. När jag väl börjat så visade det sig att det saknades en del väsentliga beståndsdelar som till exempel saffran. Det är nog första gången tunisisk makaronigratäng tillagas med lussekatt. Det blev i och för sig inte så dumt heller.

Något som blev lyckat var däremot den här müslin som jag gjorde häromdagen. Receptet kommer i sin ursprungliga form från Anna Bergenströms Kärlek, Oliver och timjan – men har som vanligt ändrats en hel del.

Krispig müsli med smak av vanilj och körsbär
En stor burk

5 dl fiberhavregryn
5 dl havregryn
100 g mandel, grovhackad
2 dl solroskärnor
1 dl kokos
1 dl hela linfrön
1 dl råsocker
1 nypa salt
2 dl vatten
2 msk rapsolja
1 påse torkade körsbär (150 g)
½ tsk vaniljpulver

Sätt ugnen på 200 C.

Blanda fiberhavregryn, havregryn, mandel, solroskärnor, kokos, linfrö, råsocker och salt i en stor bunke (eller direkt på plåten om du använder en teflonplåt). Slå över vatten och olja och krama igenom müslin ordentligt. Låt det gärna bli klumpigt. Häll ut blandningen på en teflonplåt eller en vanlig plåt täckt med bakpapper.

Sätt in plåten i ugnen och grädda ca 30 minuter, ta ut plåten var 10:e minut och rör om så att det inte bränns. Sätt på grillen på ugnen och sätt in plåten igen, passa noggrant så att det inte bränns. Rör om ofta och fortsätt rosta tills müslin har blivit genom rostad. Ta ut plåten och låt svalna helt.

Strö över vaniljpulver och körsbär, blanda runt ordentligt men försiktigt. Förvara i lufttät burk, tänk på att müslin inte håller mer än ett par veckor.

Inga kommentarer: