måndag 4 februari 2008

Det puttrar, spirar och gror

Ärtskott

Varenda ledig vrå i köket är fylld med små projekt. Varje morgon och kväll måste jag gå en runda och vattna, mata och skaka mina små inneboende.

Jag har precis satt en vildjäst på aprikoser enligt Pain de Martins recept, den har inte kommit igång än men mot slutet av veckan är det nog dags att fundera på vad man kan göra med den. Surdegarna vilar just för tillfället i kylskåpet men annars så brukar de stå bak på spiskanten och puttra fint.

I fönstret står en burk med spirande sockerärtor och jag har precis sått en ny omgång ruccola. På kaffebryggaren står ett litet fat med smörgåskrasse.

I kylen har jag precis stoppat in en omgång med broccoligroddar och en groddmix på alfaalfa, senap och rädisa. Groddburken har jag laddat upp med min absoluta groddfavorit bockhornsklöver i första våningen. I den andra våningen ska mungbönorna - som just nu ligger i blöt - ligga.

Mer närproducerat och färskt än så här blir det inte! Men, jag drömmer om söta saftiga sommartomater, krispig gurka och färska örter. I sommar så ska jag frossa.

Groddmix, alfaalfa, senap och rädisa

Nygrodd ruccola

1 kommentar:

SanktaCecilia sa...

Oj vad inspirerad jag blev nu! Måste ju verkligen köpa en groddburk och skaffa mer att grodda än bara mungbönor och alfalfa (heter det så?)

En härlig blogg du har!

Mvh Cecilia "pingu med Edvin och Ivar"