fredag 18 januari 2008

Äckligt god soppa

I lördags tillagade jag jordärtskockor och svartrötter för första gången. Jag kan inte förstå att jag inte har gjort det tidigare! Båda rotfrukterna har utpräglad smak och är fantastiskt goda. Idag när jag handlade hittade jag otroligt fina och KRAV-märkta jordärtskockor. De förvandlades raskt till en krämig och smakrik soppa. Gott tyckte vi vuxna, sonen rös och skrek äckligt … Nåja, alla kan ju inte gilla allt och tydligen så faller inte dessa två rotfrukter sonen på läppen. Idag blir det svartrötter till middag.

Jordärtskockssoppa med gremolata
4 personer

2 schalottenlökar, finhackade
En klick smör
500 g jordärtskockor
2 potatisar
2 tärningar lantbuljong
1 dl vitt vin, matlagningsvin fungerar finfint
4 dl vatten
2 dl mjölk, gärna standardmjölk
1 dl vispgrädde
Salt och vitpeppar

Gremolata:
Ca 1 dl bladpersilja, hackad
2 vitlöksklyftor, finthackade
Rivet skal av en citron

Börja med gremolatan. Hacka ihop bladpersiljan, vitlöksklyftorna och citronskalet till ett fint strössel.

Skala jordärtskockor och potatis, dela dem i mindre bitar. Smält smöret i en stor kastrull. Låt lök, jordärtskockor och potatis mjukna i smöret.

Häll på vinet och vattnet. Lägg i buljongtärningarna och koka potatis och jordärtskockor riktigt mjuka i ca 15 minuter. Mixa soppan helt slät. Häll på mjölk och grädde, låt soppan koka upp. Smaka av soppan med salt och vitpeppar. Toppa soppan med gremolata och ät den tillsammans med ett gott bröd.

1 kommentar:

Kinna Jonsson sa...

Favoritrötter hos oss. Goda att göra pureer på och servera till en varmrätt. =)