måndag 14 januari 2008

Tre sorters äpple i samma gryta

Idag kände jag mig tvungen att handla några konservburkar. Jag inser att ett kök utan tomater på burk hämmar min matlagning något enormt. Tydligen så använder jag mycket tomater.

I lördags däremot ekade det nästan i kylskåpet - det har inte hänt på år och dag – fast jag har fortfarande enorma mänger med sockerstinna marmelad-, sylt-, kryddblandningsburkar som fyller ut hylla efter hylla. Så grytbitarna som tagits upp ur frysen fick inte sitt vanliga sällskap av tomater och vitlök, det blev istället en gryta med smak av äpple.

Kött- och äppelgryta
Ca 4 personer

Ca 500 g grytbitar av nöt, ca 3 * 3 cm
Olja
2 gula lökar, grovt hackade
Salt och vitpeppar
1 msk Calvados
½ dl äppelcidervinäger
Ca 4 dl vatten
2 – 3 palsternackor, i grova bitar
3 små äpplen (t.ex. cox orange eller Ingrid Marie), i bitar
1 ½ dl vispgrädde
Ev. maizenaredning

Ta fram en stor gryta. Fräs köttet i omgångar i den varma oljan. Lägg tillbaka köttet och tillsätt löken, fräs till den börjar få lite färg. Salta och peppra.

Slå på calvados i grytan och låt det koka någon minut. Tillsätt äppelcidervinäger och vatten. Låt grytan puttra i ca 30 minuter.

Tillsätt palsternacka och låt grytan puttra tills köttet är mört.

Tillsätt äpplen och grädde koka tills äpplena börjar mjukna. Smaka av med salt och peppar och red eventuellt av grytan med maizena.

Servera med kokt mathavre blandat med grovhackad persilja.

Inga kommentarer: