måndag 24 september 2007

Think outside the box

Ofta när jag lagar mat, så gör jag på samma sätt. Lägger i ungefär samma saker eller tar ett recept och ändrar lite – lägger till saker jag gillar och tar bort en eller annan ingrediens. Så när jag bestämde mig för att laga köttgryta igår - som oftast kommer i smakerna tomat, gräddig eller gräddig-tomat här hemma hos oss – så försökte jag verkligen tänka till lite för att det inte skulle bli som vanligt.

Kryddig köttgryta
4 personer

Ca 600 g grytbitar av nöt
Olja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 msk balsamvinäger
6 dl vatten
2 lagerblad
2 stjärnanis
2 kanelstänger
2 morötter i bitar
2 palsternackor i bitar
Salt och svartpeppar
5 torkade aprikoser fint strimlade
5 torkade katrinplommon fint strimlade

Fräs köttbitarna i olja i en stor gryta. Tillsätt lök och vitlök och fräs några minuter.

Häll på tomatpuré och låt fräsa någon minut till. Tillsätt balsamvinäger, vatten, lagerblad, stjärnanis och kanelstänger. Sjud på svag värme ca ½ timme.

Tillsätt morötter och palsternackor. Smaka av med salt och peppar. Låt grytan koka på svag värme tills köttet nästan faller sönder, minst 1 timme.

Rör ned aprikoser och katrinplommon. Servera med hel bulgur och en god sallad.

1 kommentar:

pipopp sa...

Låter gott med kanel, stjärnanis och aprikoser. Lite "Tusen och en natt" eller Marrakesh.

Jag har också svårt att bryta matlagningsmönster.
Största trösklarna är tomat och timjan.

pipopp.blogg.se