fredag 21 september 2007

Formbröd och arvsanlag

Det hände något märkligt efter att jag fött barn. Det visade sig att jag hade bull-mamma-anlag. Jag som alltid ogillat att kladda med bakbunkar, gillade helt plötsligt att baka – ju krångligare desto bättre. Rågbröd, surdegar, ja till och med några Hedh-recept har jag vågat mig på - med blandat resultat. Fast de kladdiga bunkarna, de lämnar jag fortfarande åt sambon.

Det här är ett recept av den enklare modellen, ett modifierat standardrecept för vitt formbröd - jäser upp fint gör det i alla fall.

Dinkelfralla med morot och ost
2 bröd

25 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 msk kallpressad rapsolja
1 tsk salt
2 tsk socker
400 g fullkornsdinkel
450 g stenmalet vetemjöl

Fyllning:
2 små fint rivna morötter
½ liten fint riven gul lök
½ - 1 msk finklippt gräslök
Örtsalt och svartpeppar
125 g riven lagrad ost

Smula ned jästen i en bunke, häll över vattnet och rör till jästen har löst sig. Rör ut salt, socker och oljan.

Tillsätt de båda mjölsorterna och arbeta degen tills den släpper från kanterna i bunken (ca 5 minuter). Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk i ca 30 – 40 minuter.

Gör under tiden fyllningen, krama ur de rivna morötterna något så att fyllningen inte blir för blöt. Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen utom osten och smaka av med örtsalt och svartpeppar.

Arbeta ihop degen något och ta upp den på lätt mjölat bakbord. Kavla ut degen. Fördela ost och fyllning över den utkavlade degen, rulla ihop som en rulltårta. Dela rullen i två delar och lägg med skarven nedåt i två smorda och bröade bakformar. Jäs till knappt dubbel storlek i ca 30 – 40 minuter.

Värm ugnen till 200 C. Sätt formarna på gallret på botten av ugnen. Grädda 15 minuter. Flytta upp gallret en fals och grädda ytterligare 15 minuter. Låt formarna stå några minuter. Stjälp upp bröden på galler och låt dem kallna under bakdukar.

Inga kommentarer: