onsdag 19 september 2007

Mat-ur-ett-par-burkar

Den enda beröringspunkt dagens mat har med Roslagen är att originalreceptet är hämtat ur min mammas ”Gröna kokboken” från 60- eller 70-talet och den står ju där hemma hos henne. Tonfisk är väl inte helt pk i dessa dagar, men jag gillar smaken och det är enkelt att ta till - jag sa ju att jag inte är perfekt … Det är väl inte den mest fotogeniska maten, men det var inte så dumt – det är ju trots allt vardagsmat!

Om ”Gröna kokboken” kan dessutom tilläggas att det måste vara en av världens mest tråkiga kokböcker – i alla fall den utgåva min mamma har – knappt några bilder, de få som finns är i svartvitt och erbarmligt trista namn på maträtterna. Oumbärlig tycker mamma.


Stuvad tonfisk
4 personer

5 dl standardmjölk
3 msk vetemjöl
Örtsalt, t.ex. Herbamare
Svartpeppar
½ fint strimlad purjolök
2 burkar tonfisk i vatten
½ dl finhackad dill

Häll mjölken i en kastrull och vispa ut mjölet i mjölken. Koka upp och låt koka under omrörning i minst 5 minuter. Smaka av såsen med salt och en massa svartpeppar.

Tillsätt purjolöken.

Häll av tonfisken slarvigt och tillsätt den till såsen, låt såsen koka upp.

Tillsätt dillen.

Servera tonfisksåsen tillsammans med fullkornspasta.


Inga kommentarer: