tisdag 18 september 2007

Krigsmat

Dagens mat är jag riktigt nöjd med. Riktigt nyttig, mycket närproducerade råvaror och sist men inte minst väldigt gott! Receptet kommer ursprungligen från min mormor som på 1940-talet gick på Väddö folkhögskola och där fick lära sig att ta tillvara på det mesta – det är med andra ord ett ”krigsrecept”. Jag har förnyat receptet en smula, i originalreceptet används späck det känns inte riktigt modernt så det har jag bytt ut mot fläskfärs, dessutom så är proportionerna något annorlunda eftersom det trots allt inte är krigstider …

Gäddbiffar (originalnamn ”Kotletter”)
24 rediga biffar, räcker till ca 8 personer

700 g skinn- och benfri gädda
600 g kokt potatis
300 g fläskfärs
2 ägg
2 dl mjölk
2 tsk salt
svartpeppar
margarin till stekning

Mal gäddan i köttkvarn (jag kör den med min kära mixers iskrossningsdel).

Pressa den kokta potatisen.

Blanda samtliga ingredienser till en smidig färs (ska bli ungefär som köttbullssmet), om det verkar för löst kan man ha i lite potatismjöl.

Värm stekpannan och lägg i margarin, klicka ut bollar av färsen i stekpannan och platta till dem något – stek dem gyllenbruna på båda sidor.

Servera biffarna med kokta ärtor och sirapskokta lingon.









Inga kommentarer: