lördag 22 september 2007

Jag, en glamourmamma?

Igår så gjorde jag Aftonbladets ovetenskapliga test för att ta reda på hur jag är som förälder. Resultatet blev klart oväntat, enligt testet är jag en glam-mamma – jag skrattade nästan högt när jag läste det. Det är ungefär så långt från sanningen man kan komma. Jag tror dock att jag lyckats identifiera frågorna som gjorde mig just till det, det måste vara barnvagnsfrågan och frågan om hur vi tillbringar våra fredagskvällar. De som känner mig skulle nog snarare beskriva mig som jordnära och rustik än city-chic och glamorös. Inspirerad av testresultatet så lagade jag en familjepizza med ruccola, getost, serranoskinka och lufttorkad chorizo. Väldigt god blev den, sonen plockade i sig skinka och chorizo först – sedan slank resten ner. Vi kanske är lite smygglamorösa i alla fall …

Lyxig pizza
4 personer

Deg:
50 g jäst
2 ½ dl ljummet vatten
1 tsk salt
4 msk olivolja
420 g stenmalet vetemjöl

Rårörd tomatsås:
3 tomater
1 silverlök
1 vitlöksklyfta
Färsk basilika
2 msk tomatpuré
Flingsalt och svartpeppar

Fyllning:
Massor av riven lagrad ost
1 liten zuccini i tunna skivor
Chèvre
Serranoskinka
Lufttorkad chorizo
Ev. pistageolja


Rör ut jästen i ljummet vatten och tillsätt sedan salt, olivolja och mjöl. Blanda till en smidig deg. Låt jäsa i ca 30 minuter. Gör under tiden tomatsåsen.

Dela tomaterna och ta ut innanmätet, hacka dem sedan i små bitar. Finhacka lök och vitlök. Riv ned basilikabladen och blanda ned tomatpurén. Smaka av med salt och peppar.

Sätt ugnen på 250 C. Platta eller kavla ut degen på en stor plåt klädd med bakplåtspapper. Bred ut tomatsåsen tunt. Lägg på ett tjockt lager av osten, lägg sedan zucciniskivorna över osten. Grädda i 10 – 15 minuter.

Fördela smulad chèvre över den varma pizzan. Lägg sedan ett fluffigt lager ruccola över pizzan, fördela skinka och chorizo över ruccolan. Droppa eventuellt pistageolja över pizzan.

Inga kommentarer: