fredag 30 maj 2008

Räddningsplankor

Ofta när vi kommer hem sent och det är bråttom att få maten på bordet så blir det varmkorv med bröd. Jag försöker komma ifrån det främst för att jag så starkt ogillar köpebröd, korvbröd och hamburgerbröd känns lika nyttigt som sockerkaka förutom alla skruttiga tillsatser som tillverkarna stoppad i det. Igår bakade jag en dubbel sats korvbröd med skållat rågmjöl och stoppade i frysen för kommande panikmiddagar. Om jag får min korv serverad som jag vill, kryddig korv med hembakat bröd, stark senap, ketchup och en massa surkål så är det helt plötsligt en riktigt bra middag – allt är en fråga om vilka produkter man väljer och hur mycket man äter av det. Jag misstänker att panikmiddagarna inte kommer att bli färre i framtiden så jag tänkte testa och samla på mig lite fiffiga recept att ta till när man har riktigt bråttom.

Först ut, en sås från Ica som egentligen är tänkt till en ungsomelett men det hade vi inte tid att vänta på så vi tog äggnudlar istället. Kombinationen lät så osannolik så jag var bara tvungen att testa, den blev god – hade jag haft koriander hemma hade jag strött över en rejäl näve.

Sambalräkor
4 personer

1 burk räkor i lag
½ purjolök, strimlad
1 påse (300 g) fryst mango eller 2 färska i tärningar
1 burk crème fraiche, valfri fetthalt
2 tsk sambal oelek
Salt och peppar

Värm crème fraichen i en kastrull. Smaka av med sambal oelek, salt och peppar. Tillsätt den frysta mangon och purjolöken. Låt såsen puttra några minuter tills mangon tinat och blivit varm. Häll av spadet på räkorna och vänd ner dem i såsen. Servera med äggnudlar eller om du har tid en ungsomelett.

Inga kommentarer: