söndag 18 maj 2008

Fikafrossa

Oj vad vi fikar och frossar i efterrätter just nu! Förra helgen plockade jag ett jätteknippe med rabarber hemma hos mamma och pappa. Nu är de slut och tur är väl det för midjemåttet. Vi har hunnit med tre olika rabarberefterrätter under veckan, alla goda på sitt eget sätt. Vad sägs om rabarberkaka med choklad, rabarberyoghurtglass med krisp och tillsist en knäckig rabarberpaj? - recept kommer senare.

Just nu har vi fullt upp här hemma, vi funderar på hur vi ska lösa vårt framtida boende och så fixar vi inför en kommande försäljning. Sena kvällar, tidiga mornar och en hel del ångest - då fungerar fett och socker lugnande i alla fall en kort stund.

Ikväll svängde jag ihop en omgång av mammas dunderbullar, något som vi fick när vi var små och det snabbt skulle fixas fikabröd. Det är helt enkelt en sockerkakssmet där man ökat på mjölmängden. Nu kommer min pappa att bli riktigt avundsjuk eftersom han är omåttligt förtjust i dessa skapelser!

Dunderbullar
6 stora vulkanliknande bullar

50 g smör
2 ägg
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
6 - 7 dl vetemjöl
1 dl mjölk

Sätt ugnen på 200˚C.

Smält smöret och låt det svalna av något. Vispa ägg och socker pösigt, blanda ned övriga ingredienser. Klicka ut smeten på bakplåtsklädd plåt, det ska bli 6 stora högar. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter. Serveras ljumna med te.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Å vad sugen jag blev när jag läste om alla dina rabarberefterrätter. Mest nyfiken blev jag på rabarberkaka med choklad. Den kombinationen har jag faktiskt aldrig testat...

Jättekul att läsa om din "ogräsmatlagning" jag har själv serverat lättkokt våtarv åt misstänksamma föräldrar :-)

zelca sa...

lisa:
Visst är det kul med ogräsen! Man vill testa allt, men som sagt de har ju ofta rätt utpräglad smak. Våtarv har jag inte testat, det kommer ska jag leta efter!

Rabarberrecepten kommer!