onsdag 7 maj 2008

Mat till handväskan

Igår tittade jag på Nigella Express. Jag gillar maten hon lagar men mer regisserad och konstlad människa får man väl leta efter … Jag menar visst, jag utvecklar någon form av stenåldersbeteende när jag flyger och inte vet när jag ska få mat nästa gång - det yttrar sig i att jag äter upp allt som serveras på planet även extra smörförpackningar … - men att ha en extra macka i handväskan när man redan tagit med lunch till jobbmötet är väl att gå till överdrift. Men eftersom jag är gravt beroende av matprogram så kunde jag inte låta bli att titta i alla fall.

Så här kommer ett recept på mat att ha i handväskan om man är orolig när man ska bli utfodrad nästa gång. Receptet är en modifierad variant av ett recept som publicerats i Buffé 1/1999.

Fyllda lunchbröd
12 stycken

50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk rapsolja
2 tsk salt
4 dl fiberhavregryn
4 dl grahamsmjöl
5 dl vetemjöl

Fyllning:
2 msk olivolja
2 gula lökar, klyftade
1 medelstor squash, i tunna halvmånar
2 – 3 msk ajavar, gärna stark
100 g riven ost, gärna lagrad
100 g smulad fetaost
Örtsalt och svartpeppar

Sätt ugnen på 225˚C.

Börja med fyllningen. Fräs lök och squash i olivoljan tills de mjuknar. Rör ned ajavar och smaka av med örtsalt och svartpeppar.

Smula ned jästen i en bunke och rör ut den med det ljumna vattnet. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta degen tills den släpper från bunkens kanter, om degen är för kladdig så tillsätt lite mer vetemjöl.

Dela degen i två delar och kavla ut båda delarna till rektanglar med samma storlek som en bakplåt. Lägg ett bakplåtspapper på plåten och lägg den ena degplattan på den. Strö den rivna osten över degplattan, häll sedan fyllningen över och toppa med den smulade fetaosten. Lägg på den andra degplattan och tryck till lätt. Dela degen (lättast med en degskrapa) i 12 delar. Jäs bröden under bakduk i 20 minuter.

Grädda bröden mitt i ugnen i ca 20 – 25 minuter. Låt svalna på galler och bryt sedan isär bröden. Frys in det som inte går åt genast.

Inga kommentarer: