fredag 23 maj 2008

Rabarberfestival, del 2

Här hemma är vi utpumpade. Vi bjuder på hus och förlorar. Vi vinner budgivningar men det finns inte tid för utökade besiktningar så vi förlorar affären i alla fall. Visst, det blir säkert vår tur tillsist men det är svårt att tro på när man letat hus mer eller mindre intensivt i sex år. Men banne mig, när vi väl flyttar då ska jag se till att plantera rabarber på en gång för mer uppmuntrande primör finns inte. Jag har så många otestade recept i mina gömmor men den här rabarberglassen kommer jag att göra igen! Receptet kommer från Gröna Konsums goda sidor 3/2001.

Rabarberyoghurtglass med mandelhavrekrisp
4 personer

200 g rensad rabarber
1 dl strösocker
3 dl vaniljyoghurt (eller gör som jag, ta Arlas ekologiska milda yoghurt och söta upp med vaniljsocker)
1 dl vispgrädde

Krisp:
1 ½ dl strösocker
1 dl mandel (alternativt solrosfrön eller valnötter), grovhackade
1 dl havregryn

Börja med glassen. Skär rabarbern i tunna skivor. Sjud rabarber och socker på svag värme i ca 5 minuter. Låt kompotten svalna av helt.

Blanda rabarberkompotten med yoghurt och grädde. Kör smeten i glassmaskin. Om du inte har någon glassmaskin fryser du in glassmeten i en burk och rör om några gånger under infrysningen.

Blanda socker, mandel och havregryn väl i en stekpanna. Slå på högsta värme och hetta upp pannan tills sockret börjar smälta. Sänk värmen till hälften och låt allt socker smälta under ständig omrörning. Slå ut blandningen på ett bakplåtspapper och låt det stelna. När blandningen svalnat så hacka sönder den i mindre bitar. Servera glassen tillsammans med mandelkrispen.

Inga kommentarer: