lördag 17 maj 2008

Kuckelikusås

Sambon är besatt av starka såser. Vi har hela kylen full och snart är det bara rent Capsaicin kvar att testa Jag är inte fullt lika förtjust som honom, men ibland vill även jag rensa huvudet.

Första gången jag kom i kontakt med något riktigt starkt var på en sedan länge nedlagd Cajunrestaurang i Kungshallen. På bordet stod en liten oskyldig flaska med rödaktigt innehåll, min kamrat hällde några droppar på sin tallrik och doppade knivsudden i den. Hon sa ingenting, så jag gjorde likadant. Först brände det till i munnen, sen kom hjärtklappning, svårigheter att andas och till sist kröp svettpärlorna fram i hårfästet. Helt plötsligt förstod jag varför hon var så tyst, hon satt och bara försökte överleva. Vi borde ju ha anat oråd när vi läste på flaskan, ”Daves Gourmet Insanity Sauce” – the hottest sauce in the Universe. Föga visste vi om hetta innan den där kvällen, men efter det så har jag respekt för saker som sägs vara starka. Jag är med andra ord inte så svår på Insanity Sauce-flaskan i kylen.

Ikväll så slog snackssuget till och vi festade loss på en liten påse Blairs Parmesan Habanero Chips. När de 57 g var uppätna så var begäret inte riktigt stillat så jag begav mig ut i köket för att experimentera fram något liknande i köket, det blev en stor skål med heta popcorn - här följer en skiss:

Popcornkärnor
Rapsolja

Salt
Fint riven parmesanost, en näve

Smör, så mycket du har samvete till
Tigersås, ett par matskedar
Vitlökspulver, någon tesked
Blair’s Jersey Death Sauce, ett par droppar (ta tre om du känner dig kaxig)

Poppa popcornkärnorna i rapsoljan. Smält under tiden smöret, rör ned tigersås, vitlökspulver och den starka såsen i smöret. När popcornen är klara, så salta efter smak. Slå över smöret och skaka runt ordentligt. Strö över parmesanosten i omgångar och skaka ordentligt där emellan. Sen är det bara att äta, kom ihåg att inte pilla dig i ögonen under tiden.

Kuckelikusåsen, vad är det då? Ja eftersom vi inte är så duktiga på thai här hemma så går Sriracha Hot Chili Sauce under den benämningen, god på till exempel varmkorv.

Inga kommentarer: