måndag 19 maj 2008

Rabarberfestival, del 1

Barn och mat förvånar en ständigt, det som älskas ena dagen ratas den andra. Mat man tror har vuxensmak äts glatt av de små liven, så jag blev som rätt överraskad när sonen glatt mumsade i sig av den här chokladrabarberkakan och ville ha mer "barberkaka". En riktig pralinkaka, smaken påminner om Anthon Bergs ”Plommon i madeira” - väldigt söt, lite syrlig men tyvärr försvann rabarbersmaken något.

Det här receptet är hämtat hos Allt om Mat, istället för att använda blockchoklad så använde jag mörkchoklad med 70 % kakaohalt.

Rabarberkaka med choklad

200 g rabarber
1 ½ dl socker
300 g mandelmassa
3 ägg
150 g mörk choklad 70 %

Sätt ugnen på 175˚C.

Ansa rabarbern och skär den i ½ cm skivor. Sjud rabarber och socker på svag värme i ca 10 minuter tills det blivit en simmig massa.

Riv mandelmassan grovt. Tillsätt äggen och vispa massan slät med en elvisp. Smörj en form med löstagbar kant och häll smeten i formen. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 15 minuter.

Ta ut den halvfärdiga kakan och bred över rabarberkompotten. Grädda kakan klart i ca 10 minuter. Låt kakan svalna.

Smält chokladen över vattenbad och bred den tunt över kakan. Låt chokladen stelna.

2 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

Vilket häftigt recept. Synd att jag inte har några rabarber i stan.

zelca sa...

kinna:
Ja kombinationen är ovanlig. Jag förstår att du saknar rabarbern, det gör jag med.