tisdag 12 februari 2008

Geronimo

Jag verkar nästan ha utvecklat ett tvångsmässigt beteende som liknar Mel Gibsons rollfigur i Sammansvärjningen. Fast istället för att köpa Räddaren i nöden som rollfiguren gör när han inte riktigt vet vad han ska ta sig till eller råkar gå förbi en bokhandel så handlar jag strömming. Så självklart kom jag tillbaka med ett paket när jag tagit min dagliga tur till den lokala butiken. Idag blev det en ny variant med curry, den blev väldigt lyckad. Den fungerar nog utmärkt tillsammans med ris och vill man byta ut dillen så tror jag att persilja eller färsk koriander skulle kunna vara väldigt gott.

Curryströmming

600 g rensad strömming med ryggbenet borttaget
Salt och vitpeppar
50 g rumsvarmt smör
¾ dl finhackad dill
2 ½ dl matlagningsgrädde
1 msk curry
½ tsk salt
½ msk vetemjöl
Ströbröd

Sätt ugnen på 225˚ C.

Blanda smöret med dillen.

Skölj och torka av strömmingen. Klipp bort ryggfenan och lägg ut dem med skinnsidan ned på en skärbräda.

Salta eventuellt och peppra strömmingarna. Bred ut dillsmöret på strömmingen. Rulla ihop dem och lägg dem trångt i en eldfast form.

Blanda matlagningsgrädde med curry, salt och vete mjöl. Vispa ordenligt eller kör med en stavmixer så att alla klumpar försvinner. Slå gräddblandningen över strömmingen och strö över ströbröd.

Grädda strömmingen i ca 25 minuter. Servera den ljummen med potatismos, kokt potatis eller ris.

Inga kommentarer: