fredag 7 december 2007

Storstilad shopping

När jag fyllde år fick jag ”Ditt nya skafferi”, den har jag legat i soffan och bläddrat i nästan varje kväll sen jag fick den. Idag så tog jag mig en mycket fuktig shoppingtur in till city och återbesökte de roliga butikerna – idag blev det Hong Kong Trading och Taj Mahal Livs - med nya ögon. Jag har ju sprungit där förut men då har jag aldrig riktigt vetat vad jag ska ha alla mystiska burkar till. Det vet jag väl egentligen inte nu heller, men med bokens hjälp så vet jag i alla fall vad det är i burkarna … Jag kommer att behöva ett nytt skafferi, dels för att det var så många burkar och pytsar som på en gång flyttade hem till mig och dels för att de alla stinker – var och en på sitt eget lilla vis. Men jag ska vara modig och testa dem!

Jag har blivit smått beroende av svartpeppar papads eller papadums. Jag knaprar dem när jag lagar mat, när jag är sugen på något salt eller något starkt eller helt enkelt när jag är sugen att just knapra på någonting. De är starka och det nästan exploderar i munnen, på bilden finns förstås en hel trave med olika varianter. Dessutom kan jag verkligen rekommendera svartpeppar papads och mango chutney till glöggen, det är verkligen jättegott!

Omslagsbild: ISBN 9789173511094, Ditt nya skafferi : smaker från Matkaravanen

Inga kommentarer: