lördag 22 december 2007

Dålig timpenning

Att göra hemgjort godis till jul är både roligt och trevligt om man har tid. Men rent ekonomiskt så är det en katastrof. För den tid man lägger på att koka, klicka, rulla, klippa, slå in och dekorera kan man få rätt dyra och lyxiga chokladpraliner inköpta på fina gatan! Men vi gör det varje år, för så ska man ju göra och visst smakar det godare än karamellkungens. Något som verkligen inte hör ihop är små barn och smält socker - så ikväll när barnen lagt sig ska vi ta fram den digitala termometern och göra ett storkok, flera liter grädde väntar i kylen. Det här är en av de få gånger om året som jag och min sambo tillsammans jobbar i köket, bara det är ju värt att uppmuntra!

Jag har alltid älskat nougat av den här typen. Först var det den franska nougaten i Aladdinaskarna som jag upptäckte som liten. Sen som lite äldre har jag hittat olika sorter både täckta med choklad och de som är utan och jag gillar dem allihopa. Här är de få köpesorter som slår hemgjord färskvispad nougat!

Mintnougat
Ca 500 g

5 dl strösocker
1 krm salt
1 ½ dl honung eller ljus sirap
1 ¼ dl vatten
4 droppar pepparmyntsolja
2 – 3 (knappt 1 dl) äggvitor

Blanda sockret, saltet, honungen eller sirapen och vattnet i en tjockbottnad kastrull. Koka alltsammans på ganska het värme tills lagen håller bräckprovet (ca 140 C). Dra genast från plattan och rör ned pepparmyntsoljan.

Vispa äggvitorna till ett hårt fast skum. Tillsätt den heta sockerlagen i fin stråle under kraftig vispning med elvisp. Vispa massan tills den tjocknar, blir seg och slät (så länge det går utan att överhetta elvispen). Ju längre man vispar desto fastare och segare blir nougaten.
Häll smeten i tre längder ca 2 cm tjocka på oljat smörpapper. Låt nougaten stelna över natten på ett svalt ställe. Skär eller klipp 1 cm breda bitar och slå in dem i smörpapper eller cellofan.

Omslagsbild: ISBN 9789155213800, Julgodis :  Choklad, Marsipankonfekt, Knäck

Inga kommentarer: