fredag 14 december 2007

Phad Kraphaw Moo, typ

Fläskfärs är en produkt som jag nästan aldrig använder. Jag vet inte riktigt vad jag ska använda den till förutom köttbullar som blir bäst på blandfärs. Riktigt fett är det också. Däremot har jag flera gånger ätit ”Het basilika” på Tasty Thai, och den gillar jag – främst eftersom jag är väldigt förtjust i smaken av den söta thaibasilikan. Så här kommer min egen version av denna rätt, med fläskfärs och allt.

Fläskfärs med gröna bönor och söt basilika
4 personer

400 g fläskfärs
300 g frysta gröna bönor (haricots verts)
2 vitlöksklyftor, fint hackade
1 stor knippa thai basilika
1 msk fisksås
1 msk ljus soja
1 tsk råsocker
1 tsk sambal oelek

Lägg bönorna i ett durkslag och slå över en kastrull hett vatten så att de tinar. Låt de rinna av ordentligt. Dela bönorna i mindre bitar ca 2 – 3 cm.

Lägg fläsk färsen i en stor kall stekpanna. Slå på plattan på max och smula sönder färsen medan den fräses. När fettet börjar släppa från färsen tillsätts vitlök och bönorna. Fräs färsen och bönorna knapriga.
Plocka bladen av basilikan och strimla den grovt. Tillsätt basilikan till färsen och låt den fräsa med någon minut. Tillsätt socker, soja, fisksås och sambal oelek blanda runt ordentligt och servera genast med vitt fluffigt ris och extra sambal till de vuxna.

Inga kommentarer: