torsdag 6 december 2007

Att stilla saltbegäret

Ett framtida hälsoprojekt är att försöka minska saltintaget. Det är om mjöligt det svåraste av dem alla. I väntan på rätt stund för detta stortag så passar jag på att frossa i en salt lunchmacka! Ni kanske har förstått att jag inte är så förtjust i halvfabrikat med en massa konserveringsmedel och guck i som håller en halv evighet, här är en av mina stora synder som jag har svårt att klara mig utan – Dijonnaise, det perfekta smörgåssällskapet. Visst kan man laga den själv, men allvarligt vem orkar stå och vispa ihop den när man är sugen på en macka? Inte jag i alla fall, här åker burken fram ur kylen.

Böcklingmacka

1 halv kaka fäboknäcke (världens godaste knäckebröd)
Dijonnaise
Ett par böcklingar
Ett kokt ägg, hackade
Inlagda rödbetor, hackade
Kapris

Bred ett tunt lager dijonnaise på det hårda brödet. Rensa böcklingen och fördela över brödkakan. Toppa hela härligheten med hackat kokt ägg, hackade rödbetor och kapris.

Inga kommentarer: