tisdag 11 december 2007

Formidabelt formbröd

Jag är på jakt efter det perfekta rostbrödet. Jag är inte där än men jag har kommit en bit på väg. Det här senaste försöket är det bästa hitintills men jag skulle vilja ha lite mer tuggmotstånd, så nästa gång har jag nog lite vetekross i och kanske en liten slurk surdeg för den goda smakens skull.

Solrosfralla
2 bröd

25 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 msk kallpressad rapsolja
1 tsk salt
2 tsk råsocker
330 g fullkornsdinkelmjöl
550 g siktat dinkelmjöl
1 dl solrosfrön

Smula ned jästen i en bunke, häll över vattnet och rör till jästen har löst sig. Rör ut salt, socker och oljan.

Tillsätt de båda mjölsorterna och arbeta degen tills den släpper från kanterna i bunken (ca 5 minuter). Låt jäsa till dubbel storlek under bakduk i ca 30 – 40 minuter.


Arbeta ihop degen något och ta upp den på lätt mjölat bakbord. Dela degen i två delar och forma den till två bröd. Läggbröden i två smorda bakformar. Nagga bröden med en gaffel. Jäs till knappt dubbel storlek i ca 30 – 40 minuter.


Värm ugnen till 200 C. Sätt formarna på gallret på botten av ugnen. Grädda 15 minuter. Flytta upp gallret en fals och grädda ytterligare 15 minuter. Låt formarna stå några minuter. Stjälp upp bröden på galler och låt dem kallna under bakdukar.

Inga kommentarer: