onsdag 12 december 2007

Adventslax

Tisdagsfisken den här veckan blev inte oväntat lax. Den här laxen är mycket julig eftersom den tillagas med en klassisk skinkgriljering, kanske ett alternativ på julbordet om man inte äter kött?

Jag älskar kål, men det finns två sorter som jag har lite svårt för. Dels salladskål som jag tycker är menlöst ointressant och dels brysselkål som jag får lätta rysningar av när jag äter. Men jag försöker med brysselkålen varje jul, den här gången blev det ovanligt bra – rysningarna uteblev faktiskt.

Griljeringssmeten räcker till en hel laxsida.

Senapsgriljerad lax med marinerad brysselkål och rotfruktsmos
4 personer

600 g laxfilé med skinnet kvar
Salt och vitpeppar
1 äggula
1 tsk timjan
3 msk grov söt senap
1 msk honung
½ msk potatismjöl
Ströbröd

Rotfruktsmos:
3 morötter
2 palsternackor
8 potatisar
1 dl mjölk
En klick smör
Salt och vitpeppar

Brysselkål:
500 g brysselkål, färsk eller fryst
½ rödlök, finhackad
½ citron
En skvätt olivolja
Flingsalt
En näve pinjenötter

Sätt ugnen på 200 C.

Börja med rotfruktsmoset. Skala rotfrukterna och dela i mindre bitar. Lägg i en kastrull och slå på vatten så att det knappt täcker, salta lätt. Koka rotfrukterna mjuka ca 20 – 30 minuter beroende på storleken på bitarna.

Gör undertiden i ordning laxen. Lägg laxen i en ungseldfastform, salta och peppra. Blanda ihop äggula, timjan, senap, honung och potatismjöl. Bred senapsblandningen över laxen. Strö över ströbröd. Stek laxen i ugnen ca 20 – 30 minuter beroende på laxens storlek.

Koka brysselkålen mjuk i lätt saltat vatten i ca 10 minuter. Slå av vattnet. Pressa över citronsaft, häll på en skvätt olivolja, den finhackade rödlöken och lite salt. Blanda runt ordentligt häll upp brysselkålen och strö över rostade pinjenötter.

Avsluta rotfruktsmoset. Häll av kokvattnet. Slå i mjölken, en klick smör och vispa runt med elvisp (låt det gärna vara lite grovt mos). Smaka av med salt och peppar. Servera genast!

Inga kommentarer: