lördag 6 december 2008

Måndag hela veckan

Veckan har känts som en evighet. Jag blev magsjuk i måndags och är inte hundra procent återställd än. Jag känner mig yr och lätt sjösjuk. Även om själva sjukan bara höll i sig över natten så har matlusten inte rikigt återvänt och kaffe är det inte tal om att dricka. Med andra ord så har jag haft ordentlig huvudvärk och varit riktigt sur. Dessutom har jag nog förstört chanserna att någonsin gilla brysselkål eftersom det var en del av måndagsmiddagen. Nog om detta, nu är jag färdig med att tycka synd om mig själv.

Idag så provsmakade vi årets lussekattor till fikat, inte de bästa jag gjort - alldeles för torra blev de eftersom jag lyckats klanta mig när jag satte degen. Bunken hade hamnat snett på vågen och inte ett mått blev rätt. Den mjuka pepparkakan var dessto godare. Den här gången testade jag ett "modernt" recept med turkiskyoghurt istället för gräddfil. Det fungerade finfint och passar mig rätt bra eftersom jag ofta brukar ha en hink med turkisk- eller grekiskyoghurt hemma. Receptet kommer från Lindahls mejeri som dessutom har börjat leverera kravmärkt turkiskyoghurt -en guldstjärna i kanten!

Vill man ha en lite mer klassisk mjuk pepparkaka kan man testa det här receptet.

Mjuk pepparkaka

3 ägg
2 ½ dl socker
2 droppar bittermandelsolja
3 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 påse pepparkakskryddor
2 dl turkisk- eller grekiskyoghurt
Sätt ugnen på 170˚C.

Vispa ägg, socker och bittermandeloljan vitt och pösigt.

Blanda vetemjöl, vaniljsocker, bakpulver och pepparkakskryddor i en separat skål.

Blanda växelvis ned mjölblandningen och yoghurten i äggsmeten. Häll smeten i en smord och bröad kakform (ca 1 ½ l). Grädda i mitten av ugnen i ca 50 minuter.

Inga kommentarer: