onsdag 17 december 2008

Julens överflöd


Juletid innebär för de flesta här i Sverige mängder av mat och det innebär oundvikligen en massa överblivna rester. Många avskyr matrester, men inte jag - rester behöver inte vara trist! Det gäller bara att ha bra planer för det som åker tillbaka till kylskåpet.

Den givna resthanteringen på risgrynsgröt är Ris à la Malta. Det är en av mina favorit efterrätter som jag gärna äter på julbordet. Men det finns mer! Resterna av vår luciagröt förvandlades till en saffranspannkaka som vi åt tillsammans med lättvispad grädde och god sylt. Pannkakan blev mandelallergianpassad av bara farten - inte för det fanns någon anledning till det just den här gången eftersom det bara var vi här hemma som åt av den. Men jag byter ofta ut mandel mot solrosfrön eftersom jag gillar frön och är lite lat. Använder man frön så slipper man helt enkelt hacka ... sen har jag alltid en påse hemma i kylskåpet. Den här gången var jag lite ivrig med fröpåsen, det blev lite förmycket - men jag har justerat mängden i receptet.

Saffranspannkaka
4 personer

ca 400 g risgrynsgröt
2 ägg
30 g skalade solrosfrön
1 kuvert saffran
ca 1 msk honung
ca ½ tsk salt
1 droppe bittermandelessence
½ tsk stött kardemumma

Sätt ugnen på 200˚C.

Rör ned äggen i risgrynsgröten. Blanda ordentligt. Tillsätt saffran, solrosfrön, bittermandelessence och kardemumma. Blanda tillsist ned honung och salt - mängderna beror förstås på hur din ursprungsgröt är kryddad.

Häll grötblandningen i en smord eldfast form och grädda i ca 30 minuter i mitten av ugnen. Servera pannkakan ljummen med lättvispad grädde och en god sylt.

Inga kommentarer: