måndag 1 december 2008

24 dagar kvar

Som barn var det en oändlighet, som vuxen får man nästan hicka den första december eftersom det är så kort tid kvar till jul. Vi brukar inte fira jul hemma hos oss utan vi åker istället iväg till mina och min sambos föräldrar, vartannat år på varje ställe. Det innebär att vi här hemma försöker att julmysa så mycket som möjligt här hemma innan jul.

I helgen var vi och hälsade på mina föräldrar, vi gick på julmarknad där min mamma och pappa hade ett bord med mängder av hantverk. Jag och min syster hade också lite saker med, mestadels armband. Efter marknaden så klarade vi av årets pepparkaksbak. Det har blivit en mysig tradition att baka pepparkaka tillsammans, med åren har vi blivit rätt många som trängs runt bordet. Jag, mamma, syrran, mina två systersöner och mina egna två snorungar - karlarna dricker mest glögg och står ivägen.

Här kommer ett ursmaskigt kakrecept från Allt om mat, det är en uppgradering av de klassiska sirapspinnar eller kolasnitten (kärt barn har många namn). Sambon blir alldeles lycklig av kakorna och hävdar bestämt att vi måste baka fler fast de inte ens är slut.

Saffranssnitt
ca 60 kakor

125 g rumsvarmt smör
1 dl socker
1 msk ljus sirap
1 tsk bakpulver
2 ½ dl vetemjöl
1 kuvert saffran
1 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175˚C.

Stöt saffranet tillsammans med lite av sockret. Blanda samman alla ingredienser, gärna i matberedare.

Dela degen i tre delar och rulla ut dem i längder - lika långa som plåten. Lägg rullarna på bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i 12 - 14 minuter. Låt längderna svalna något, skär dem sedan i snitt. Låt kakorna svalna helt och förvara dem torrt och kallt.

Inga kommentarer: