tisdag 10 juni 2008

Tjo ho, idag är det mulet!

Dottern fyller ett år på fredag och idag har jag bakat kakor. Det är första dagen på flera veckor som man kan ha persiennerna uppdragna och ha ugnen på en längre stund utan att förgås i hettan. Man ska hinna mycket de timmar sonen är på dagis, jag gick ut hårt och har hitintills klarat av fyra sorter. Fast det är som vanligt, när man börjar bli trött så blir man slarvig och slarv fungerar inte så bra tillsammans med bakning. Sort ett och två är mycket snygga och goda – för jag har givetvis hunnit med en kopp kaffe och provsmakning i soffan – tre och fyra var goda men utseende mässigt inte mycket att hänga i julgranen … Det blir nog bra hur som helst och fyller år det gör hon i vilket fall.

Igår och idag åt vi bön- och tonfisksallad till lunch. Jag vet inte om salladen har ett namn eller vart den egentligen kommer ifrån. Det jag vet är att jag har ätit liknande varianter när vi besökt Madeira och São Miguel, men det verkar aldrig vara exakt samma saker i den förutom bönor, tonfisk och grön paprika. Gott är det i alla fall.

Bön- och tonfisksallad
3 – 4 personer
2 burkar bönor (kikärtor, små vitabönor, borlottibönor eller blackeyebönor – jag tog kikärtor och små vita bönor)
1 burk tonfisk i vatten
1 röd lök, finhackad
1 stor grön paprika, fin hackad
1 msk vitvinsvinäger
2 msk olivolja
2 msk persilja, hackad
Örtsalt och svartpeppar

Skölj bönorna ordentligt och låt dem rinna av. Slå av spadet av tonfisken.

Blanda samtliga ingredienser ordentligt och smaka av med örtsalt och svartpeppar. Låt salladen stå kallt minst en halvtimme. Servera tillsammans med bröd.

Inga kommentarer: