fredag 14 mars 2008

Uppsnabbad soppklassiker

Igår lagade en klassisk köttsoppa, det tror jag inte jag har ätit sedan jag gick i skolan. Det var riktigt gott, annars minns jag all skolsoppa – ärtsoppa undantaget - som slabbig, överkokt där veckans rester smusslats ned. Uppsnabbningen av köttsoppan bestod just i att jag använde köttrester istället för att koka köttet till soppan, visst går man miste om den trevliga buljongen – men det här fungerade finfint. Jag använde skalkarna av en bit tillagad hel fläskkarré, egentligen ska det ju vara nötkött - men det var vad jag hade hemma.

Sonen grinade och vägrade äta även fast jag hällde ned frysta ärtor. Eller så kanske det var just därför han grinade – för att jag förstörde hans älskade ärtor.

Köttsoppa
4 personer

200 g stekta eller kokta köttrester, tex. stek, rostbiff av nöt, fläsk eller lamm.
2 stora morötter, i tärningar ca 1 * 1 cm
¼ rotselleri, i tärningar ca 1 * 1 cm
½ purjolök (delad på längden så man får med både av det gröna och vita), skivad
1 l vatten
2 tärningar lantbuljong
Ev. persilja

Skär köttet i tärningar, ca 1 * 1 cm.

Koka upp vatten och buljongtärningar. Tillsätt övriga ingredienser och låt rotsakerna koka mjuka i ca 15 minuter. Strö eventuellt över persilja. Servera soppan rykande het tillsammans med knäckebröd och ost.

Inga kommentarer: