onsdag 26 mars 2008

Feed a fever, Starve a Cold?

Vi ska döpa dottern på lördag och förberedelserna är i full gång. Det ska bakas, fejas, strykas och lagas mat. Jag varvar förberedelserna med att ligga på soffan och äta Alvedon. Olägligt nog så verkar jag ha åkt på samma sjuka som sonen och sambon redan haft. Vi får hoppas att dottern klarar sig. Idag har jag i alla fall bakat portionsbröd till doplunchen som ska serveras på lördag. Gifflar, återigen något som jag har dimmiga minnen från min barndom - jämna födelsedagar, smöriga gifflar, krustader eller vol-au-vent med räkstuvning.

Hur var det nu det engelska uttrycket gick? Jag kommer aldrig ihåg, är jag sjuk och sugen på något så äter jag ...

Receptet kommer ifrån Bjudningsboken 23 av Gunnel Eriksson.

Fina gifflar
32 stycken

50 g jäst
50 g smör
4 dl vatten
1 ägg
1 ½ tsk salt
Ca 1,3 l vetemjöl

Fyllning:
Ca 50 mjukt smör

1 uppvispat ägg
Vallmofrö

Smula ned jästen i en stor skål. Smält smöret i en kastrull. Slå på vattnet och värm detgvätskan fingervarm, 37˚. Häll degvätskan över jästen och rör om tills den löst sig.

Tillsätt ägg, salt och ca 1 l av vetemjölet. Arbeta till en smidig deg och tillsätt efterhand mer vetemjöl. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 250˚.

Arbeta degen smidig och slå upp den på bakbord. Dela degen i 4 delar och forma till runda bollar. Kavla ut varje boll till en rund kaka ca 30 cm i diameter. Dela rundeln varje rundel i 8 snibbar och bred ut det rumsvarma smöret över snibben. Rulla ihop giffeln (börja på den breda sidan) och lägg på bakpapperklädd plåt. Låt jäsa under bakduk 30 – 45 minuter.
Pensla gifflarna med det uppvispade ägget och strö över vallmofrö. Grädda i mitten av ugnen ca 8 minuter. Låt bröden svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer: