fredag 5 september 2008

Skrytsam

Idag har jag varit ledig och jag har tillbringat hela dagen i köket i ett tappert försök att fylla upp frysen. Jag vet att det här kan få vissa människor att se rött. Jämlikt eller ej, men jag gillar att stå vid spisen och baka och laga mat, och jag gillar inte att byta däck på bilen eller rensa avlopp. Inte för att min sambo heller gillar avloppen, men han är snäll och gör det. Om det är någon som oroar sig för oss kan jag trösta med att det är jag som köpt in samtliga verktyg i hemmet och att det är jag som byter glödlampor, sambon han stryker tvätten.

Jag lyckades ganska bra, jag har:

  • Bakat två sorters bröd, ett halvljust med hela vetekorn och ett fullkornssurdegsbröd

  • Kokat gröna linser och fryst in i portionsförpackningar

  • Kokat dinkel och fryst in i portionsförpackningar

  • Kokat en jättebinge minestrone och fryst in för kommande luncher och middagar

  • Bakat fyllda lunchbröd med lök, paprika och bacon

  • Bakat pizza och äppelpaj till middag
Jag bakade och bakade, tillsist tog vetemjölet slut. Havregrynen hade jag gjort slut på långt tidigare. Allt detta innan äppelpajen var bakad. Tur i oturen så har jag "Cranks bästa recept" och där används uteslutande fullkornsmjöl eller grahamsmjöl så jag fick ihop en paj tillsist.

Nästan nyttig honungs- och äppelpaj

Pajdeg:
3 ½ dl (200 g) grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
50 g smör
½ dl rapsolja
3 msk vatten

Fyllning:
3 äpplen (ca 350 g)
1 ½ dl honung
Saften av en lime
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl ströbröd, gärna av fullkorn

Sätt ugnen på 200˚C.

Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Arbeta in smör och olja i mjölet tills det blir en smulig blandning. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.

Tryck ut degen i en pajform.

Skala äpplena och riv dem grovt. Blanda äpplet med honung, limesaften, och vaniljsockret.Tillsätt ströbrödet och blanda väl.

Häll ut äppelfyllningen i pajskalet och grädda pajen i 30 - 35 minuter tills ingenting fastnar på provstickan. Servera tillsammans med vaniljglass eller vaniljsås.

Nu är jag trött och mätt, nu ska jag somna i soffan.

Inga kommentarer: