söndag 13 april 2008

Snaskigt lördagsfika

Vi försöker äta nyttigt i veckorna och det går hyfsat bra. Tyvärr är både jag och min sambo obotliga gottegrisar. Hur mycket syrade morötter och vitkålssallad vi än proppar i oss så faller vi osvikligen för godis och kakor när det bjuds - ju snaskigare desto bättre. När jag fick se det här receptet så insåg jag att jag bara måste testa det, och den var precis lika god som den såg ut! Det här kommer att bli en återkommande favorit.

Receptet kommer från Allt om mat, kolla där för fler serveringstips! Vi åt kakan ljummen med vaniljglass.

Lakritskaka med citron

75 g smör
2 ägg
2 ½ dl socker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk rivet citronskal (skal från knappt 1 citron)
4 käck, lakritskola

Sätt ugnen på 175˚C.

Smält smöret.

Vispa ägg och socker pösigt. Vänd ner mjöl, citronskal och smöret i ägg smeten. Häll smeten i en bröad form med löstagbarkant (ca 24 cm i diameter). Klipp över käcken i småbitar.

Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.

Inga kommentarer: