måndag 21 april 2008

Ägglös är inte rådlös

Äntligen är vi allihop på bättringsvägen! Sonen har så sakteliga börja äta igen men han säkert magrat av flera kilo och är tunn som ett sträck, det är en del när man väger runt 16 kilo i vanliga fall. I ett försök att locka fram aptiten hos honom förra veckan så bakade jag muffins, äggen var slut så där stod jag med en god idé och alldeles utan ägg. Som tur är kan man göra äggersättning med hjälp av linfröavkok. Det här är särskilt lämpligt att använda om man är äggallergisk och bakar muffins eller mjuka kakor. Det påstås även att man ska kunna använda linfröslemmet – för slem i klass med äggvita är vad det blir – för att göra maräng, men så fluffigt kunde jag aldrig vispa upp mitt linfröavkok.

Receptet på äggersättningen har jag hittat hos Yogastudion.


Linfröskum
(Knappt 1 dl motsvarar 1 ägg)

5 msk hela linfrön
6 dl vatten

Koka upp linfrön och vatten och låt det koka ca 3 minuter.

Dra kastrullen av plattan, rör om och låt avkoket vila i ca 3 minuter.

Häll linfrömassan genom en sil och pressa mot kanterna för att få ut så mycket slem som möjligt.
Låt det silade avkoket svalna ordentligt och vispa sedan upp det kraftigt.


Muffinsreceptet kommer ifrån ”Supermat” av Helena Nyblom.

Havremuffins
Ca 8 – 10 stycken mellanstora

3 dl havregryn
1 ½ dl grahamsmjöl
1 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl russin
1 dl hackade torkade aprikoser
2 ¼ dl linfröskum (eller 3 ägg)
1 ½ dl flytande honung
1 dl rapsolja
2 dl yoghurt
4 – 6 msk pumpafrön

Sätt ugnen på 225˚C.

Blanda alla torra ingredienser förutom pumpafrönen.

Vispa upp linfröskum (eller ägg). Tillsätt honung, rapsolja och yoghurt till linfröskummet och blanda försiktigt.

Rör ihop linfröblandningen med de torra ingredienserna och skeda upp i muffinsformar. Strö över pumpafrön och grädda i ca 15 minuter. Gräddningstiden och antalet muffins beror på hur stora formar man använder, jag använde mediumstora formar och fick 9 muffins.

Inga kommentarer: