lördag 4 oktober 2008

Väderdöv


Idag skulle det vara oväder, fast när jag tittar ut genom fönstret så ser jag en härligt blå himmel med lite vita molntussar på behörigt avstånd. Egentligen har jag slutat lyssna på meteorologerna för länge sedan, det är så ofta det inte stämmer i alla fall. Det är helt enkelt lättare att sticka ut näsan och se efter hur det är egentligen. En annan anledning till att jag inte tar till mig meteorologernas råd är att jag aldrig lyckas se vädret på TV, jag kan sätta mig framför TVn och innan man vet ordet av så är vädret över och jag har inte hört ett ord. Jag kan aldrig koncentrera mig och tankarna flyter genast iväg, det händer varenda gång. Tyvärr lider min sambo av samma åkomma så vi har gett upp. Fast just idag så lyckades vi höra prognosen på omväger och nu har vi inget planerat. Så vad gör vi idag? Kanske stannar vi inne och bakar kanelbullar eller så kommer vi på något. En annan bra aktivitet är att laga en gryta, det är verkligen den höstigaste maten man kan tänka sig. Inspirationen till den här grytan kommer från Carola Magnussons "Manna".

Alogobi à la Rubel
6 personer

8 gula lökar, klyftade
1 burk krossade tomater
1 ½ dl rapsolja
1 msk paprikapulver
1 msk chilipulver
1 msk gurkmeja
2 msk vitlökspulver (ej vitlökssalt)
½ msk kanel
2 lagerblad
2 msk koriander
1 ½ msk torkad ingefära
1 msk spiskummin
1 hel kanelstång
2 dl mandelgrädde eller sojagrädde
2 msk havssalt
6 potatisar
1 litet blomkålshuvud

Lägg lök, krossade tomater, olja och samtliga kryddor i en stor gryta. Koka löken riktigt mjuk under lock i ca 35 - 40 minuter. Tillsätt mandelgrädden och mixa till en slät sås med stavmixer - låt kanelstången och lagerbladen vara kvar och mix dem med.

Skala potatisen och dela den i större bitar. Tillsätt potatisen och koka den nästan mjuk. Ansa blomkålen och skär den i mindre buketter. Tillsätt blomkålen och koka ytterligare 5 minuter. Servera med basmatiris.

Inga kommentarer: