torsdag 16 oktober 2008

Ingenjörsmässig matlagning

Just nu är det ju sambon som sköter vardagsmatlagningen hemma. Som jag skrivit tidigare så är han totalt ointresserad av att jaga mat. Han är dessutom ingenjör och har en ingenjörsmässig inställning till matlagning. En typiskt exempel:

Jag: Lagar du köttfärssås till middag?
Han: OK, har du ett recept?
Jag: Visst, det är bara att slå upp i vilken kokbok som helst. Fast jag brukar ju alltid ha i lagerblad och vitlök. Sen brukar jag ta blekselleri eller rotselleri om vi har det hemma. Morötter förresten, det brukar jag också ha i. Och rödvin om vi har och en skvätt balsamvinäger också och lite socker ...
Han: (Suckar)
Jag: Men det är bara att smaka sig fram
Han: (Dubbelsuckar)

Lite senare ringer telefonen på jobbet, i bakgrunden hör man hur ungarna vrålar, han har svårt att behärska rösten.
Han: Hur stora bitar ska jag hacka löken i?

Han har uttryckt en önskan om "En kokbok för ingenjörer". Gärna illustrerad med sekvensdiagram i UML. När han väl fått snitts på en rätt skulle han - om han bara fått för mig - laga den fem dagar i rad för att finslipa tekniken in till perfektion. Kålpudding i all ära, men inte fem dagar i rad, inte ens en gång i veckan. Fast ungsrostade rotsaker med kikärtor och fetaost skulle jag nog kunna äta åtminstone en gång i veckan.

Ungsrostade rotsaker med kikärtor och fetaost
4 personer

Mängderna är ungefärliga, vi brukar ta det vi har hemma. Är det något man inte gillar tar man förstås bort det eller ersätter med en annan grönsak eller rotsak.

6 potatisar, i klyftor - gärna med skalet kvar
3 - 4 rödlökar, i klyftor
2 - 3 morötter, i stavar
ca 1/4 rotselleri, i mindre bitar
2 - 3 palsternackor, i stavar
3 msk olivolja
Örtkryddor, de man tycker om t.ex. timjan, rosmarin
Salt
Svartpeppar

1 burk kikärtor
1 paket fetaost

Sätt ugnen på 250˚C.

Ta fram en stor form eller en plåt med kanter. Häll ett par matskedar vatten i botten på plåten. Lägg i rotfrukter, lök och potatis. Häll över olivolja. Salta, peppra och strö över örtkryddorna. Blanda allt ordentligt. Sätt in plåten i mitten av ugnen i ca 45 minuter, rör om lite då och då.

Skölj kikärtorna ordentligt. Strö kikärtorna över rotsakerna och smula över fetaost, servera genast. Vi använde Lillängens gårdsmejeris Getaost en, getost av feta typ som marinerats i franska örtkryddor och rosépeppar.

Inga kommentarer: