tisdag 25 augusti 2009

Hamstrar inför vintern

Jag kan förstå om ingen ser vad det här är ... De var minst sagt svårfotade, men det ni ser på bilden är blåbärsläder - en form av torkade blåbär. Än så länge har vi bara provsmakat dem naturella men de ska tydligen passa strimlade i sallader tillsammans med fetaost. Sega och syrliga. Vi var som vanligt i skogen i lördags. Vi plockade "finblåbär" (förhand och förpackat i småburkar) och "fulblåbär" (med bärplockare i storhink). Finblåbären åkte in i frysen direkt, det gjorde i och för sig större delen av fulblåbären också men en liten del åkte in i torkmaskinen. Vi får väl se hur användbart det blir, men det var roligt att testa.

Skogen är verkligen ett underskattat helgnöje, jag kan nästan gå omkring där och vara småsur över hur få personer som utnyttjar denna fantastiska möjlighet. Jag förstår att jag låter äckligt präktig men det är verkligen en oslagbar kombination att vara ute i frisk luft, röra på sig, vara tillsammans med barnen och dessutom ha möjlighet att gratis plocka svamp och bär. Alla har inte möjligheten, lusten eller orken. Men jag säger som vanligt, "mer åt mig".

Blåbärsläder
Rensade blåbär

Mixa blåbären grovt. Klicka ut på bakplåtspapper och torka i varmluftstork i ca 10 timmar.

Inga kommentarer: