onsdag 4 februari 2009

Emulgeringsblad

Min matberedare har ett emulgeringsblad. När man förstått storheten med detta - det tog ett tag - så finns det inte lägre några ursäkter för köpemajonnäs. Majonnäs och andra oljebaserade såser blir tämligen "styva" när matberedaren fördelar oljedropparna i höghastighet, men det är lätt kompenserat med en skvätt vatten. Däremot är det nästintill omöjligt att få såserna att skära sig och det går ruggigt snabbt ... En annan fördel är att man faktiskt tänker på hur fet såsen är - för det är väldigt fett . Sen vet man precis vad som är i den och med tanke på hur allergibilden i min släkt ser ut så känns det mer och mer viktigt - även om det inte drabbar mig personligen. Senaste tillskottet i allergi-eländet är min syster som förra veckan fick veta att hon är glutenintolerant. Tjo ho. Så hädanefter vispar vi majonnäs och maränger till födelsedagskalasen, för ägg är tack och lov ingen allergisk mot.

Gravlaxsås

1 ½ msk dijonsenap
1 ½ msk svensk grovkornig senap (jag hade Johnny's Grov & Stark)
1 msk socker
1 msk vitvinsvinäger
2 krm salt
½ krm vitpeppar
1 ½ dl rapsolja
½ dl finhackad dill
Eventuellt en skätt vatten

Blanda senap, socker, vinäger, salt och peppar i en skål (eller i en matberedare med emulgeringsblad).

Tillsätt oljan droppvis under kraftig vispning, mot slutet kan du hälla i en fin stråle. (om du använder matberedaren så slå på den på fullfart och häll - medan den fortfarande går - i oljan, här kan man hälla så fort man orkar). Om du tycker att såsen är för tjock så späd med lite vatten.

Rör ned dillen.

Inga kommentarer: