måndag 21 juni 2010

Konsumtion utan dåligt samvete

Min receptskatt: fyra kokböker för 40 kronor. Bullens kokbok (1934), Danska läckerheter (1935), Novisen vid spisen (Pernilla Tunberger, 1951) och ett "nytryck" av Prinsessornas kakbok (1960)

Både min sambo och jag är hjärtligt trötta på dagens slit och släng mentalitet och ofta handlar diskussionerna kring matbordet om rovdrift på jorden och dess naturresurser samt ohållbar konsumtion. Vi är som tur är rörande överrens. Passande nog är ett av minsta största intressen är att gå på loppmarknader och att återanvända gamla saker i nya sammanhang. I helgen hann vi med två loppisar och jag gjorde i mitt tycke finfina fynd, bland annat fyra "nya" kokböcker, en hög barnböcker och två äggkoppar.

Jag ger er ett otestat recept från Bullens kokbok som jag i alla fall kommer att laga under sommaren:

"Ruskom-Ruskom"

Man fräser i
smör
i en stekpanna
hackade hårdkokta ägg,
och
hackad anjovis.
Då det fräst tillsammans, slår man över litet
tjock grädde
och innan man serverar strör man över
hackad dill
och
hackad persilja.

Inga kommentarer: