tisdag 18 maj 2010

Vilda lökar

Kristihimmelfärdshelgen tillbringades traditionsenligt på "svärföräldrarnas" lantställe beläget på en skärgårdsö i Norrtäljetrakten. Det opålitliga vädret varierade från strålande solsken och kaffe på altanen till mjölkvit dimma och tutande mistlurar.

Jag passade på att gå på skattjakt i skog och mark, jag älskar att klättra och krypa runt i snåren. Tyvärr hade fästingarna klarat den kalla vintern och vaknat till liv. Efter att klivit av tomten i några minuter så kunde jag plocka fyra "fulingar" från byxorna, på dottern fick vi plocka en från axeln.

Men, man behöver inte gå långt för att fylla sin korg. Svärföräldrarnas gräsmatta är fylld av både skogslök (kajp) och backlök, när barnen springer över gräsmattan sprids en mild lök doft. Senare på våren så klipps gräsmattan, så jag plockade med en stor knippa hem. Om man traskar iväg till andra sidan ön kan man även hitta lökarnas rolls royce - Ramslök med sin milda vitlökssmak.


Kall skogslökssås
4 personer

3 dl gräddfil
3/4 dl majonnäs
En stor knippe skogslök, finhackad (ca 3 dl)
Örtsalt
Vitpeppar

Blanda ihop samtliga ingredienser. Låt gärna såsen stå och dra i kylskåpet en halvtimme, Vi åt såsen till ungsstekt lax.

Skogslök (Kajp), Allium scorodoprasum

Backlök, Allium oleraceum

2 kommentarer:

Mian sa...

Jag har aldrig testat att äta backlök, trots att vi har ett område det finns hur mycket som helst av denna växt på våren.
Är den god?

zelca sa...

Mian:
Har faktiskt inte heller testat den - jag brukar spetsa in mig på skogslöken eftersom den finns i sådana mängder (förstår faktiskt inte varför jag inte testat den).