måndag 11 januari 2010

Matsedel, vecka 2

Med en "nu-skriker-jag-skriker-tills-ni-ger-upp-eller-förresten-jag-skriker-lite-till" två-åring och en "nä-hä-det-tänker-jag-inte-göra" fyra-åring så kräver tillvaron lite mer ordning och reda än vad som tidigare varit för att mina klena mamma-nerver inte ska braka ihop. Jag gör ett försök med veckomatsedlar, vi får se hur det går, jag brukar inte vara så bra på att följa dem ...

Matsedel, vecka 2

Måndag: Ungsrostad butternut squash med chili och pumpakärnor serverat med kylskåpsrensfräs (bacon, vitlök, ringar av gul lök och tärnad helstekt biff) och bearnaise-crème fraiche. Stekt potatis till barnen. Groddade mungbönor. Morots- och gurkstavar.

Tisdag: Makrill i ugn med dill och grädde. Kokt potatis. Kokt blomkål. Kokta ärtor.

Onsdag: Knapriga kycklingvingar. Marinerad majrova. Snabbstekta böngroddar. Ris med majs och ärtor till barnen.

Torsdag: Kålrabbi-rårakor. Krämiga currylinser. Gröna blad. Morotsstavar.

Fredag: Hemlagad pizza med skinka, färska champinjoner och cheddarost. Vitkålssallad. Tomatklyftor och gurkstavar.

Inga kommentarer: