lördag 16 januari 2010

Mindre stress med veckomatsedel

Veckomatsedeln för den här veckan har faktiskt fungerat väldigt bra, jag har följt den utan avvikelser. Butternut squashen räckte både till måndagens middag och till en supergod soppa som jag haft som lunchmat i veckan - eländigt nog kommer jag inte riktigt ihåg hur jag gjorde för det var en av de godaste soppor jag gjort ... Torsdagens planerade middag blev ett halvfiasko, dels så fungerade det inte alls att göra rårakor med bara kålrabbi - de höll inte ihop vilket inte är så konstigt eftersom kålrabbin inte är så stärkelserik - dels så ratade barnen alla delar av middagen. Det slutade med att rårakorna blev någon form av kålrabbitortilla - som i och för sig blev väldigt god - och att barnen åt mackor och frukt. Currylinserna blev däremot precis som jag hade tänkt mig. Jag kommer definitivt fortsätta med middagsplaneringen för vardagarna - helgerna lämnar jag öppet för improvisation.

Krämiga currylinser
6 personer

3 ½ dl svarta linser
1 lantbuljogtärning

1 vitlöksklyfta
3 cm färsk ingefära
1 msk olivolja
1 - 2 tsk curry

1 burk crème fraiche
Salt och svartpeppar

Koka linserna tillsammans med buljongtärningen enligt förpackningen, men koka dem knappt mjuka (jag kokade mina 5 minuter mindre).

När linserna är klara så slå av överflödigt vatten. Riv ingefära och vitlök över de varma linserna. Värm olivoljan tillsammans med curryn i en liten kastrull tills det bubblar ordentligt. Slå blandningen över linserna rör om och låt linserna svalna något.

Blanda försiktigt ned crème fraichen och smaka av med salt och peppar. Servera röran ljummen.

Inga kommentarer: