måndag 9 mars 2009

M som i matlåda


Dagens lunch, råris, svartpepparbiff som i Singapore, grovrivna morötter med sesamolja och rostade sesamfrön samt två sorters groddar (alfaalfa & rädisa)

På de arbetsplatser jag haft genom åren - och det har blivit en del eftersom jag i mer än tio års tid arbetat som konsult - så har jag gjort en och samma iakttagelse: lunch äter man antingen ute eller så har man medhavd matlåda. Två världar och aldrig mötas de tu - eller de få gånger de gör det för det händer trots allt att uteätare förirrar sig till köket alternativt inneätare följer flocken ut ur huset så möts man av kommentarer. Vilket gäng jag tillhör är ju lätt att räkna ut. I mina ögon har lunchlådan många fördelar, man vet vad man stoppar i sig eftersom man själv stoppar ned maten i lådan. Det blir billigare, för den summa som en normal lunch i centrala Stockholm går lös på kan man göra rätt flådiga lunchlådor. Förrutom pengar så spar man även in tid. Sen har min arbetsplats ett helt fantastiskt utrustat kök - jag har aldrig sett något liknande på någon annan arbetsplats - åtta mikrovågsugnar, fyra diskmaskiner, 3 fullhöjds kylskåp samt en fullhöjds frys.

Morötterna tipsade ME om på Allt för föräldrars Mat & dryck forum om, ur enkelt och väldigt gott.

Skiss, morotssallad

Morötter
Sesamolja, jag använde kallpressad (orostad)
Sesamfrön, jag använde oskalade
Eventuellt flingsalt & koriander

Rosta sesamfröna i en torr stekpanna. Riv morötterna grovt. Lägg morötterna i en skål och ringla över sesamoljan. Toppa med sesamfröna. Om du vill kan du strö över lite flingsalt och grovt hackad koriander.

Inga kommentarer: