onsdag 26 november 2008

Smygstart

I lördags bjöd vi på födelsedagslunch, halva styrkan insjuknade så vi har haft mängder med mat kvar här hemma. Jag hör i och för sig till dem som uppskattar rester, det är så mysigt att krypa upp i soffan när lugnet lagt sig och smaka på vad man egentligen bjöd på. Kalla överblivna potatisrätter är en av mina laster. Jag kan - tyvärr - äta upp en halv form med Janssons eller potatisgratäng eller för den delen potatissallad ståendes vid spisen eller kylskåpet. När man väl har börjat kan man inte sluta förrän potatisen är slut. Så kvällen slutade jag kvidandes i soffan, proppfull med potatisgratäng.

Vi börjar tidigare och tidigare varje år med julsmakerna. Lördagens meny med klart adventstema såg ut så här:

Apelsinreceptet kommer från Anna och Fanny Bergenström och publicerades i tidningen Lantliv nr 13 2008. En otroligt fräsch och god dessert, den kommer jag att göra flera gånger under kommande veckor.

Åsas saffransapelsiner
4 portioner

4 saftiga och söta apelsiner

Sockerlag:
2 dl vatten
2 dl socker
2 - 3 stjärnanis
1 liten kanelstång
1 kuvert saffran
4 hela kryddnejlikor

Filéa apelsinerna så att klyftorna är fria från skal och hinnor. Lägg dem i en skål eller stor burk.

Koka socker och vatten i en liten kastrull ett par minuter utan lock. Lägg i kryddorna och låt lagen småkoka utan lock i ca 5 minuter.

Låt lagen svalna något och häll den sedan över apelsinklyftorna. Ställ apelsinerna kallt och låt dem dra i minst en timme. Serveras med lättvispad grädde.

2 kommentarer:

SanktaCecilia sa...

Åhå jag trodde det bara var jag som älskar kall Jansson och kall potatisgratäng. Särskilt Jansson, gärna kylskåpskall direkt ur formen...

Helfina recept på bloggen din:)

/(Sankta)Cecilia (från aff)

zelca sa...

Schizomamman:
Det är nog en hemlig last som inte alla vill erkänna ;-) Tack!